Japan april 2023 – Tohoku, Osaka, Kyoto en Tokyo

Tohoku, Kyoto en Tokio

In april 2023 hebben we twee fantastische weken doorgebracht in Japan. Dit was niet onze eerste Japanse rodeo. We waren hier al twee keer eerder, Japan blijft ons maar lokken. Tijdens ons eerste avontuur in 2008 gingen we met z’n tweeën, toen nog fris en fruitig. We reisen destijds met de shinkansen van Tokio naar het zuiden van Kyushu. Het was magisch, verbijsterend en overweldigend. En dus voor de herhaling vatbaar. In 2014 waren we er weer, dit keer met een baby en een peuter op sleeptouw. We vermeden alle grote steden en reden met een huurauto een grote ronde door de Japanse Alpen, met af en toe een ‘muzikale weg’ en een tropische storm.

Tijdens deze laatste escapade in april 2023 combineerden we de stiptheid en het comfort van de shinkansen met het gemak van een huurauto. Er moest op verzoek van onze kroost namelijk wat meer stad bij in, tieners hebben blijkbaar de kick van winkelen in Harajuku nodig om zich levend te voelen.

We begonnen met een nacht in Osaka en reisden de volgende ochtend per trein door naar Kyoto. In Kyoto waren we net op tijd om de Miyako Odori te bezoeken; de grootste en meest spectaculaire geisha dansshow in Kyoto. Deze wordt een week per jaar opgevoerd door de geisha’s van de Gion Kobu geisha wijk. Deze show is enorm populair, dus ik had het al maanden van tevoren geboekt. Het was een heel bijzondere avond.

Na een hernieuwde kennismaking met de tempels in Kyoto en een geweldig diner in een traditioneel wagyurestaurant namen we de shinkansen naar Koriyama. Daar haalden we een huurauto op en reden we de vervolgens acht dagen door Tohoku, helemaal tot aan Aomori. Onderweg hebben we geprobeerd zoveel mogelijk in traditionele ryokans te overnachten. In totaal hebben we 5 nachten in ryokans geslapen. We zijn alle vier helemaal fan van deze traditionele guesthouses. Het is echt allemaal bijzonder; het enorm goede eten, de yukata en het badderen in de onsen. En natuurlijk de hele sfeer eromheen. Iedere ryokan is weer anders. Alleen het slapen op de tatami matten went nooit. Het slapen op de vloer is en blijft behoorlijk ongemakkelijk voor mijn slechte rug en piepende knieën. Iedere nacht probeer ik zoveel mogelijk futons te verzamelen om gekneusde ‘futonheupen’ te voorkomen.

In Aomori hebben we het Nebuta Museum WA-RASSE bezocht. Dit museum is gevuld met enorme praalwagens van het Aomori Nebuta Festival. Een zo´n wagen heeft 4 x het formaat van een standaard Nederlandse praalwagen. Het is enorm kleurrijk. Hoog op ons wensenlijstje stond daarnaast een lunch bij de Furukawa Fish Market, waar je een setje kaartjes koopt en je eigen donburi (nokkedon) kunt maken met een enorm arsenaal aan zeedieren.

Door naar Tōno, dat ligt in een prachtig groene landelijke omgeving. Hier kun je fietsen tussen de rijstvelden. Het had even wat voeten in de aarde om fietsen te vinden waarbij onze knieën niet tegen het stuur kwamen. Er was geen enkele toerist te bekennen, dit deel van Japan ligt helemaal buiten de toeristische paden.

In Hiraizumi waren we net op tijd voor de grote processie op dag 3 van het Fujiwara lentefestival. Het is altijd een prachtige ervaring om een Japans festival mee te maken. Deze processie in Hiraizumi recreëert de scène van Fujiwara no Hidehira die de aankomst van Yoshitsune in Hiraizumi verwelkomt nadat hij naar het noorden is gevlucht voor de achtervolging van zijn broer Yoritomo. Ieder jaar strikken ze een knappe Japanse acteur om de rol van Yoshitsune te spelen. Hij rijdt op een paard en ossenwagen terwijl hij zwaait naar alle gillende meisjes, vergezeld door een groep dienstmeisjes en sterke samoerai waaronder Benkei in bergpriesterkleding.

De shinkansen bracht ons weer terug naar Tokio, waar we ons volledig hebben overgegeven aan de toeristische gekte; van knuffelen met biggetjes en otters in dierencafés tot het digitale kunstwonderland van Teamlabs Planet Tokio. De kers op de taart was de dramatische val van onze zoon in het metrostation Shinjuku, waardoor we de laatste middag hebben doorgebracht in het ziekenhuis van Tokio. Met als resulaat een gebroken elleboog. Het is nooit saai met onze kinderen op sleeptouw!